donderdag 11 december 2008

10 december 2008 Er is licht aan het eind van de tunnel

Gelukkig was mijn stagementor er deze week wel. Ik vind zijn commentaar altijd erg bruikbaar.
Vandaag gaf ik aan de eerste klas een les rond het thema Zingen. Eerst deden we wat luisteropdrachten uit het boek (muziek op maat, nieuwe methode) en daarna leerde ik een zelf geschreven liedje aan. Ik worstel nog steeds erg met het orde houden. Het komt maar zelden voor dat de klas gewoon stil is. Vaak als ik aan het woord ben, hoor ik altijd geroezemoes op de achtergrond. Die leerlingen snappen dan vervolgens de opdracht niet, dus dan moet je het nog een keer uitleggen. Das toch niet echt nodig op die manier lijkt me. Tegen het eind van de les had een leerling het voor elkaar gekregen dat ik hem minstens 10 x al bij de les had moeten roepen. Ik gaf hem een duidelijke waarschuwing en zei dat hij anders een gele kaart kon gaan halen. Ik was nog een klein beetje mild, maar uiteindelijk deed hij gewoon precies het zelfde als daarvoor (erdoorheen met medeleerlingen praten als ik praat, steeds achterstevoren zitten) en heb ik hem die gele kaart maar gegeven. De eerste. Ik hoorde leerlingen fluisteren: ze geeft echt een gele kaart..! Tja, ik wil er niet meer gaan strooien, maar ergens denk ik dat het wel goed is dat ze weten dat ik het meen.
Mijn stagementor gaf me een tip om het door mij heen praten te voorkomen. Hij zei dat je al in de eerste 5 minuten van de les in moet grijpen als het voor het eerst gebeurt. Als je dat niet doet, mag het blijkbaar en gaat de hele klas het doen. Dit wil ik volgende week wel gaan proberen. Ik moet wat daadkrachtiger zijn.
Goed, tis wel een groot verhaal aan het worden geloof ik..
De derde klas gaf ik een les die ik had bedacht aan de hand van mijn visie. Ik introduceerde het begrip 'akkoordsymbool' als geheimschrift/codetaal van de muziek. En ik gaf ze het akkoordenschema van jingle bells. Dit oefenden we in de les en ze hebben het principe door. Volgende week wil ik erop doorgaan. Het leuke van deze les was, dat hij erg goed werkte. Er zat vaart in en ik wist precies wat ik deed en vond het zelf ook erg relevant dat ze het zouden begrijpen. In het nabespreken met mijn stagementor kwam naar voren dat het een kwaliteit van me is om mijn eigen enthousiasme over een onderwerp over te brengen. Dat zei hij tenminste. Ik denk dat het wel klopt, want dit was de beste les tot nu toe met de derde klas. Met Suzan had ik het naar aanleiding van een andere stagedag gehad over het motivatiemodel en deze les plukte ik daar de vruchten van. De leerlingen begrepen dat het relevant is om akkoordsymbolen te begrijpen, omdat je hiermee ieder liedje kan leren begeleiden die je maar wil.
Nou, dat was het wel weer, volgende week meer verhalen!

X dorien

Geen opmerkingen: