maandag 29 december 2008

17 december 2008 De laatste lessen geleerd..

Vandaag waren de laatste lessen.

Toen ik de leerlingen bij de deur begroette riep een leerling: Wie gaat u vandaag een gele kaart geven? Het was blijkbaar blijven hangen dat ik een gele kaart gaf vorige week. Deze les had ik bijna weer een gele kaart gegeven. Het was dat dit mijn laatste stagedag was, anders had ik het wel gedaan.

Terugkijkend heb ik denk ik best veel geleerd over hoe het type leerling dat op deze school rondliep: vmbo-leering, eventueel met rugzakje. Ik merk dat ik het moeilijk vind om gewenst gedrag te eisen van een bepaalde leerling met ADHD. Ik had gevoelsmatig de neiging om meer geduld met deze leerling te hebben. Achteraf heeft dit niet geholpen, want het gedrag nam niet af. Mijn conclusie is daarom dat ik ondanks rugzakjes van iedereen verwacht dat ze goed meedoen. Met rugzak-leerlingen zou ik misschien beter bijvoorbeeld na de les eens samen een oplossing kunnen bedenken, mocht het niet goed lukken.

Het viel me de laatste lessen op dat een meisje dat in het begin heel vrolijk en enthousiast was, later vaak afwezig voor zich uit zat te staren. Het gedoe van het orde proberen te houden had dus ook een negatief effect op de sfeer in de klas en de motivatie. Jammer dat dat zo gelopen is. (Bart zei meerdere keren tegen me dat ik het enthousiasme van de leerlingen voor het vak moet belonen. Dit is denk ik ook wel een sleutel. ) Ik had het er ook met Bart over dat ik het gevoel had dat ik in het begin van mijn stage te veel onrust heb getolereerd en dat het nu erg moeiijk is dat weer ongedaan te maken. Hij zei dat hij ook dat idee had. De volgende keer moet ik dus meteen beginnen met toepassen van wat ik geleerd heb.

Ik liep er tegenaan dat ik voor de 1e klas echt niet wist wat ik zou gaan behandelen/doen deze les. Ik was van plan om de verschillende stagelessen samenhang te laten hebben met elkaar, maar dit was eigenlijk niet gelukt. Een van de oorzaken is, dat ik nog te veel moeite heb met orde houden. Een andere oorzaak is dat je een klas eigenlijk beter moet kennen om te bedenken wat voor hun goede leerdoelen zijn. Zo kwam ik erachter dat deze klassen erg moeite hebben met de flow door laten gaan. Ze hebben blijkbaar geen duidelijk maatgevoel tijdens het musiceren. Om dit te verbeteren deed ik de les daarna wat met ritmes klappen op verschillende tellen in de maat. Maar de onrust in de klas belemmende de lesinhoud erg. Bart raadde me daarom aan om ook dingen uit het boek te doen. Hij zei: je moet in je les wat meer rust inbouwen. Je moet sowieso 5 minuten tijd voor jezelf hebben in een les. De opdrachten in het boek vond ik alleen niet zo boeiend, waardoor ik dit met niet zo veel enthousiasme bracht als hij zou hebben gedaan. Dit had dan weer een negatief effect op de klas. Kort gezegd is de oorzaak van het mislukken van de doorlopende leerlijn denk ik dat ik nog niet goed de orde kan houden.

Na het lesgeven had ik een evaluerend gesprek met mijn stagementor. Zijn opmerkingen naar aanleiding van deze laatste lessen en in het geheel waren:
Tops:
- ik begroette de leerlingen bij de deur en maakte contact
- ik herinnerde de jongen die vorige week een gele kaart kreeg aan de gemaakte afspraak
- Ik heb leuke ingevingen die leerlingen aanspreken (eigen liedje 'podium', kaartjes, zingen)
- De leerlingen doen wat ik wil als ik duidelijker ben
- Ik denk over de reflectie na en ben 'begeleidbaar'
Tips:
- wat ik doe in de eerste 5 minuten is bepalend voor het verdere verloop van de les
- ik kan nog meer de leiding nemen
- de partijen van het speelstukje waren te moeilijk
- bij onrust moet ik tempo in de les houden, er iets van zeggen en toch rustig blijven
- ik moet duidelijk van tevoren zeggen wat ik van de leerlingen verwacht
- Ik moet duidelijk met ik boodschap reageren en het gedrag benoemen.
- Als iets niet lukt, moet ik soms gewoon wat anders doen (plan B)

1 opmerking:

MissMyrthe zei

Ga jij es heel snel bloggen! ;)