zondag 7 juni 2009

Nieuwsgierige aagjes en hyper-actiefjes

Afgelopen donderdag liep ik nog een dag extra stage.
Ik nam ruim te tijd om scène voor scène het eerste deel van de musical door te nemen. Dat schoot op! De volgende keer als ik een hele dag stage kan lopen, maak ik de rest van de scènes af en dan wordt het geheel toch al aardig uitvoerbaar :D.
Maar nu over aagjes en hyper-actiefjes..
Het valt me op dat sommige kinderen constant vragen stellen of ideeën hebben als het even niet uitkomt. 'Juf, gaan we vandaag ook deze scène doen? ' ' Juf, ik heb een nep-geweer, zal ik die meenemen?' 'Juf, ik zag op tv dat je met joga iemand kan laten zweven, zulen we dat proberen in de musical' 'juf die en die speelt goochelaar, mag ik dat ook?'.
De tip van m'n stagementor was: geef sommige kinderen een maximum aantal vragen. Bijvoorbeeld 3 per dag. Dan denken ze wel 2x na voor ze hun vingen opsteken
Ik ga het proberen.. ;)
Verder zit ik te broeden op momenten in de les waar de kinderen ruimte hebben om ideeën te roepen.

Dan de hyper-actiefjes..
Een jongen uit mn klas is nogal druk. Als de andere kinderen het prima vinden om op een stoel te zitten, geeft hij veel meer de voorkeur aan een ratslag maken, ergens aan gaan hangen, of gewoon zo hard rennen dat je net uitglijdt. Heerlijk..
Tijdens het oefenen van een scène kan ik zo'n druktemakertje er niet altijd even goed bij hebben, dus wat heb ik deze les gedaan: Ik liet hem maar korte momenten met mij oefenen en de rest van de scène (waar hij niet in speelde) mocht hij terug naar de klas. Verder heeft hij een leuke rol tijdens een liedje. Hij mag dan alles geven tijdens het uitbeelden van de persoon waarover het lied gaat..

Geen opmerkingen: