vrijdag 30 mei 2008

16 april (dag 7)

Vandaag was de brugklas-les niet echt geweldig. Het was de afsluitende les van de speelopdracht en vandaag moesten ze het dus voor een cijfer spelen. Het begon goed, maar toen verloor ik volledig de tijd uit het oog, terwijl ik die juist in de gaten moest houden zodat we genoeg tijd hadden voor het voor cijfer spelen. Ik had van tevoren niet verwacht dat de klas de verschillende partijen nog eens wilden horen, dus dat kostte extra tijd. Ook vond ik het nodig om tijdens de les nog even klassikaal op te helderen hoe lang de verschillende noten ookal weer duren en zo. Ik dacht zelf dat dat erg goed was, maar Esther(stagementor) gaf als commentaar dat ze niet goed de zin hiervan zag, aangezien ik het niet koppelde aan de opdracht maar los presenteerde. Dat ben ik achteraf gezien toch wel met haar eens. Daarnaast bedacht ik ter plekke dat het misschien een goed idee was om een rondje te maken door de klas, zodat ik iedereen nog de laatste tips voor het tentamen kon geven. Dat leek me eerlijk, omdat ik niet iedereen individueel had geholpen, omdat niet iedereen daarom vroeg. Het probleem was alleen dat het halverwege een nuttig maar langzaam rondje de hoogste tijd was om te spelen voor cijfer en er dus voor de rest van de klas geen tijd meer was. Erg stom van me. Esther vond wel dat het deze les moest gebeuren dus ging ik over naar het cijfer-gedeelte. Dat ging leuk. Esther gaf me achteraf als feedback dat ik aardig goed zat met de beoordeling. Daar was ik blij mee.

De tweede klas speelles liep wat anders dan gepland. Het was de bedoeling om het deze les voor cijfer te laten doen, maar er bleek een of andere projectweek te zijn, waardoor de kinderen na een kwartier naar een of andere zonneauto gingen kijken in de school. Ik kon er niet veel aan doen, dus ik wachtte gewoon tot ze weer terug waren. En toen konden we nog een beetje oefenen. Ik sloot de les af met een rondje langs de vier groepen. Iedereen liet horen hoe ver ze waren gekomen. Dit deed ik al vanaf de eerste les van deze serie. Het idee erachter is om de druk wat op te voeren en een beetje competitiegevoel te laten aanwakkeren om de klas actiever te krijgen. Het lijkt aardig te werken. Het voor cijfer spelen gaat nu dus door naar de volgende week.

Groetjes Dorien

Geen opmerkingen: