Bij VMBO 4 moest ik de toets die ik zelf had gemaakt afnemen. Echt leuk om zo'n heel proces mee te mogen maken! Mezelf verdiepen in de klassieke muziekgeschiedenis, de theorie behandelen in de klas, een leerstofoverzicht maken, de toets maken, de toets aanpassen, de toets nog een keer aanpassen, de toets afnemen, die vervolgens nakijken. Het invoeren van de cijfers in een computerprogramma en het bespreken van de toets is nog voor de boeg.
Hier komt veel bij kijken:
- iedere docent maakt andere keuzes in wat een leerling 'zou moeten weten'. Dit is vaak erg persoonlijk.
- Het is een kunst om het niveau van de klas zo in te schatten dat de toets niet te makkelijk en niet te moeilijk is.
- Ik vind het zelf een goed systeem om de les voor de toets geen nieuwe stof meer te geven, maar de behandelde theorie samen langs te lopen en de leerling de kans te geven om hierover vragen te stellen. Eventueel nog wat luistervoorbeelden laten horen.
- Bij het maken van een toets gelden algemene regels. Onder andere over hoe lang het moet duren om hem te maken en welk lettertype en lettergrootte wordt gebruikt (ivm dyslexie).
- Een toets voor vwo of vmbo is erg anders. vwo krijgt meer open inzichtvragen en vmbo meer meerkeuze.
- Bij het nakijken van de toets maakt het veel uit hoe zwaar de verschillende vragen meetellen, hoeveel punten je ermee kan halen. Hier moet je echt eventjes goed over nadenken.
- Tijdens het afnemen van de toets zijn er regels als 'als je afkijkt heb je een 1' en wanneer je het lokaal mag verlaten of niet.
Ik heb door deze ervaring best veel geleerd!!
Bij twee derde klassen moest ik deze week presentaties van een componeeropdracht in goede banen leiden en becijferen. De grootste les hierbij was dat de becijfering erg subjectief is en dat je echt moet weten wát je precies aan het beoordelen bent. Ik had bedacht dat ik 'samenspel' ook wilde laten meetellen bij deze opdracht, maar mijn stagementor dacht daar anders over. Zij beoordeelt bij een componeeropdracht alleen de compositie, niet de uitvoering. Ik vond daar wel wat in zitten. Door deze ervaring ben ik me er van bewust geworden hoe makkelijk je leerlingen een cijfer kan geven wat niet helemaal terecht of eerlijk is, omdat je zelf als muzikant luistert en dit kleurt je cijfer.
Kortom: leerzaam leerzaam leerzaam.. en leuk :)
Het plan voor de komende twee weken is dat ik wat meer ga observeren en assisteren en niet meer zelfstandig lessen ga voorbereiden en geven. Dit hebben we besloten, omdat ik dit in de afgelopen weken al genoeg heb gedaan en nu toe ben aan wat meer rust. Op deze manier kan ik de stage toch mooi afronden. Ik zie het als een cooling down en nog een mogelijkheid om te zien hoe mijn stagementor dingen aanpakt.
Succes allemaal met de laatste loodjes!
Veel liefs Dorien
Geen opmerkingen:
Een reactie posten